Traktör Kullanıcıları İçin Önemli Kavramlar

 

 

Traktör Kullanıcıları İçin Önemli Kavramlar

Hazırlayan: Doç. Dr.  Hüseyin GÜL

         Traktör kullanıcılarının son zamanlarda karşılaştıkları ve sık kullanılan bazı kavramlar bulunmaktadır. Bunların anlamlarının ne olduğu çoğu kez bilinmemektedir. Kulaktan duyma bilgiler de yetersiz kalmaktadır. Teknik terimlerden mümkün olduğu kadar kaçınarak açık ve anlaşılır yapmaya çalıştım bazı önemli kavramları. Aşağıda dizel motorlarda kullanılan ve traktör kullanıcılarının sıklıkla karşılaştığı konulara ilişkin temel bilgiler derlenerek sekiz başlık altında verilmeye çalışılmıştır.

1.      TMR (Tractor Mother Regulation) ne demektir ve TMR ile traktörlerde yapılan değişiklikler nelerdir?

Traktör Ana Çerçeve Yönetmeliği anlamındadır (Tractor Mother Regulation-TMR). Söz konusu yönetmeliğe göre marka ve modellere bakılmaksızın tüm traktörlere uygulanmak zorundadır. Bu değişiklikler, sürücü güvenliği ve çevre kirliliğini önleyici yönündedir. 21 Nisan, 2021 tarihinden itibaren uygulanması zorunlu olan bu değişiklikler şunlardır:

a.       Hız ve kuyruk mili bilgilerinin gösterge panelinde yer alması.

b.      Çift çeker traktörlerde frenlemede otomatik olarak dört tekerleğin birlikte devreye girmesi.

c.       Kuyruk mili devrede olduğunda sürücü koltukta kalktıktan 7 saniye sonra traktörün otomatik stop etmesi. Ayrıca sürücü koltukta indiğinde kuyruk milinin çalıştığının farkında olduğunu bilerek uyarı düğmesine basarak kuyruk milinin çalışmaya devam etmesinin sağlanması.

d.      Tüm traktörlerde çift ayna kullanılması.

e.       ROPS demirinin kolaylıkla kaldırılıp indirilebileceği bir pistonla desteklenmesi.

f.       Arka çamurluklar üzerinde tutamakların bulunması.

g.       Keskin ve sivri parçaların köreltilmesi.

h.      Kaportanın kolay açılmasını sağlayıcı kilit sistemi.

i.        Kabinli model traktörlerde havalandırma sistemi.

j.        Tüm elektrik akımını kesebilen akü şalteri sistemi.

Traktörlerde bu tür değişikliklerin olması, bir yandan çevre kirliliğinin azaltılması yani emisyon değerlerinin düşürülmesi ve dizel motor üretim teknolojisinin de yükselmesini sağlarken, öte yandan beraberinde traktör fiyatlarında maliyet artışına da yol açabilmektedir.

 

2.      ROPS Demirinin (Rollever Protection System) işlevi nedir?

Devrilmeye Karşı Koruma Sistemi anlamında bir kavramdır. Tarım sektöründe en çok kullanılan traktörler birçok kazaya neden olabilmektedir. Yapılan bir araştırmada (2006), kırsal alanda 1.581 traktör kazası olmuştur. Bu kazaların neticesinde 285 kişi hayatını kaybetmiş, 2.150 kişi de yaralanmıştır. Bu kazaların hemen hemen yarısı tarla koşullarında olmuştur. Karayolu bağlantılı kazalar toplam kazaların %18’ini oluştururken köy yollarında gerçekleşen kaza sayısı %44 düzeyindedir (M.S. Pektaş; S.50-51). ABD’de traktör devrilmesi sonucu her yıl yaklaşık 200 sürücü ölmektedir. Rops demiri ölümlü kazalardan büyük ölçüde koruma işlevi gören önemli bir aygıttır.

 3.      Emisyon ne demektir?

Traktörlerin egzozundan çıkan ve çevreye zarar veren gazların tamamına emisyon denir. Gaz salınımı da denebilir. Motor donanımının değeri ; Euro 1, Euro 2, …. Euro 6 gibi sayısal değerleri yükseldikçe, motorun zararlı gaz salınımı da düşmektedir. Son yapılan düzenlemelerle Ekim 2021’den sonra Türkiye’de 75 hp ile 175 hp arasında olan traktörler Euro 4 motorları kullanmak zorunda. Avrupa’da ise alt limit: Euro 5 olmak zorunda. Aynı zamanda common-rail motor sistemi olacak.

 4.      Common-Rail ne demek?

Yakıt deposundan alınan yakıtı motor içerisine çok yüksek basınçla (1600-2400 bar aralığı) püskürtülmesi demektir. Tüm bu süreçler elektronik kontrol ünitesine (ECU)’ya bağlıdır. Common-Rail sistemi ile yönetilen dizel motorlar, Common-Rail sistemi ile yönetilmeyenlere göre % 40’a kadar yakıt tasarrufu sağlayabilmektedir. Common-Rail sistemine takılan turbo desteği ile de elde edilecek güç miktarı artmaktadır.

 5.      Elektronik kontrol ünitesi (Electronic Control Unit-ECU) ne demektir?

Motorların içinde bulunan her parçanın bir bilgisayar yazılım programı aracılığı ile kontrol edilmesi anlamındadır. Halk arasında “Elektronik Beyin” olarak nitelendirilmektedir. Böylece motor daha az sarsıntılı çalışabilecektir. Motordan optimum düzeyde performans elde edilmektedir. Çıkabilecek arıza ve masraflara karşı ön uyarıcı sinyaller aracılığı ile sürücüyü uyarabilmektedir. Ayrıca yakıt ekonomisinin sağlanması ve emisyon değerlerinin düşürülmesine katkı sağlamaktadır.

 6.      SCR (Selective Catalytic Reduction-AdBlue) ne demektir?

Seçici katalik indirgeme olarak nitelendirilebilir. Emisyonu azaltmak amacıyla özel bir katalizör aracılığıyla dizel motorun egzoz akımına bir sıvı madde aktarılmasıdır.

Dizel egzoz sıvısı anlamında kullanılmaktadır. Diesel Exhaust Fluid (DEF). Ancak, satış ve pazarlama dilinde AdBlue olarak isimlendirilir. AdBlue, Alman Otomotiv Endüstrisi Birliği’nin tescilli ticari bir markasıdır. AdBlue, dizel motorlarının yarattığı hava kirliğinin miktarını azaltmak için kullanılan bir sıvıdır. AdBlue, %32,5 üre, %67,5 deiyonize su ile yapılan sulu bir çözeltidir. AdBlue, nitrojen oksitlerin (NO) yoğunluğunu düşüren seçici katalitik indirgemede (SCR) tüketilir.

 7.      EGR (Exhaust Gas Recirculation) valfi ne demektir?

Egzoz gazı devir daimi anlamında bir kavramdır. Motorda yanan gazların tekrar yakılarak düşük düzeyde emisyon salınımı sağlar. Bu valfin amacı ise silindirler içerisinden atılan egzoz gazlarının %6-%10 civarındaki miktarını emme manifoldu üzerinden temiz hava ile karıştırarak silindirler içerisine tekrar geri dönmesini sağlamaktır. Egzoz gazlarının ne miktarda kullanılacağına ise motor beyni karar verir. Günümüzde genellikle elektronik kontrollü EGR valfleri kullanılmaktadır.

 8.      Tork Rezervi ne demektir?

Motorda üretilen gücün tekerleklere %33 oranında iletildiği anlamındadır.

 9.      Çeki Kolu ve Pozisyon Kolu ne demektir?

Çeki kolu,  çift sürerken traktör toprak altı işlemlerde traktör zorlandığında kendi kendine pulluğu yukarıya doğru, traktör rahatladığında da aşağıya doğru indirmesini sağlar. Böylece sürücüye kolaylık sağlar. Çeki kolu olmadan çift sürmek hem traktör, hem de sürücüye zor anlar yaşatır.

Pozisyon Kolu ise, toprak üstü işlerde işlevlerini gösterir. Pozisyon kolunun hareketlerine bağlı olarak ya hidrolik kolları yavaş yavaş yukarıya doğru çıkılır, ya da yavaş yavaş aşağıya doğru indirilir. Gerektiğinde hidrolik kolları orta kol ile birlikte sabit bir halde durdurulabilir. Hidrolik kolları ve orta kola değişik ekipmanlar takıp çıkarırken en çok pozisyon kolu kullanılır.

Not: Bu makalenin tamamı yazarın kendisine aittir… Alıntı bir makale değildir. Unvan, ismim ve soy ismim yazılmak kaydıyla paylaşılabilir…


Important Concepts for Tractor Users

Prepared by: Assoc. Prof. Dr. Hüseyin GÜL

In recent years, tractor users have frequently encountered certain terms that are not always well understood. Relying on hearsay or informal explanations often leads to misunderstandings. I have attempted to explain these important concepts in a clear and simple manner, avoiding technical jargon as much as possible. Below, essential information on subjects frequently faced by tractor users—especially regarding diesel engines—is presented under eight main headings.


1. What is TMR (Tractor Mother Regulation), and what changes has it introduced to tractors?

TMR stands for Tractor Mother Regulation, a framework regulation that is mandatory for all tractor models and brands, regardless of make or model. It aims to improve driver safety and reduce environmental pollution. The changes mandated since April 21, 2021, include:

  • Display of speed and PTO (Power Take-Off) information on the dashboard.
  • Automatic engagement of all four wheels during braking on four-wheel-drive tractors.
  • Automatic engine shutdown within 7 seconds after the operator leaves the seat while the PTO is active. If the operator wants the PTO to keep running, they must press a warning button to confirm awareness.
  • Use of dual side mirrors on all tractors.
  • ROPS frame (Roll-Over Protection Structure) supported by a piston for easy raising and lowering.
  • Handgrips on rear fenders.
  • Elimination of sharp and pointed components.
  • Locking system allowing the engine hood to be opened easily.
  • Ventilation system in cabin-equipped tractor models.
  • A battery master switch that can cut all electrical current.

These changes contribute to reducing emissions and improving diesel engine technology, but may also lead to increased manufacturing costs and, consequently, higher tractor prices.


2. What is the function of the ROPS (Roll-Over Protection System)?

ROPS stands for Roll-Over Protection System. Tractors are among the most frequently used machines in agriculture and are involved in many accidents. A study conducted in 2006 reported 1,581 tractor-related accidents in rural areas, resulting in 285 fatalities and 2,150 injuries. About half of these accidents occurred in field conditions, while 44% occurred on village roads and 18% on highways (M.S. Pektaş; pp. 50–51). In the U.S., around 200 tractor roll-over fatalities occur each year. The ROPS frame is a critical safety device that significantly reduces the risk of fatal injuries.


3. What is Emission?

Emission refers to all the harmful gases released into the environment from a tractor’s exhaust. The term can also be expressed as gas emission. Engine emission standards, represented as Euro 1, Euro 2, … up to Euro 6, indicate the level of pollution control; the higher the Euro level, the lower the harmful gas emissions. As of October 2021, tractors in Turkey with power between 75 hp and 175 hp must use Euro 4 engines. In Europe, the minimum standard is Euro 5. Additionally, the engine must feature a common-rail fuel injection system.


4. What is Common-Rail?

The Common-Rail system is a type of fuel injection that delivers diesel fuel into the engine at very high pressures (between 1600 and 2400 bar). This process is controlled by an Electronic Control Unit (ECU). Diesel engines with a common-rail system can offer up to 40% fuel savings compared to those without. When combined with a turbocharger, the system also increases power output.


5. What is the Electronic Control Unit (ECU)?

The Electronic Control Unit (commonly known as the “electronic brain”) is a computer system that controls each component of the engine via a software program. It enables smoother engine operation and optimal performance. The ECU can send early warning signals to alert the driver of potential issues and contributes to both fuel economy and emission reduction.


6. What is SCR (Selective Catalytic Reduction - AdBlue)?

SCR stands for Selective Catalytic Reduction, a system designed to reduce emissions by injecting a fluid into the exhaust stream through a special catalyst.

The fluid used is referred to as Diesel Exhaust Fluid (DEF), but is commonly known by its brand name AdBlue, which is a trademark of the German Automotive Industry Association. AdBlue is an aqueous solution composed of 32.5% urea and 67.5% deionized water. It reduces the concentration of nitrogen oxides (NOx) through the SCR process.


7. What is the EGR (Exhaust Gas Recirculation) valve?

Exhaust Gas Recirculation (EGR) is a technique used to reduce emissions by recirculating a portion (typically 6% to 10%) of the engine's exhaust gases back into the intake air. This gas mix is then re-burned in the engine cylinders, lowering NOx emissions. The engine's ECU determines how much exhaust gas should be recirculated. Most modern tractors use electronically controlled EGR valves.


8. What is Torque Reserve?

Torque Reserve refers to the ability of the engine to transmit up to 33% of its generated power to the wheels. It provides additional pulling power under heavy load conditions without stalling the engine.


9. What are the Draft Control Lever and Position Control Lever?

  • The Draft Control Lever is used primarily for sub-soil operations such as plowing. When the tractor encounters resistance, the system automatically raises the implement slightly to reduce strain, and lowers it again when the load decreases. This function eases the workload for the operator and protects the tractor.
  • The Position Control Lever is used for surface-level operations. It allows the operator to raise or lower the hydraulic arms gradually. The arms can also be fixed in place with the center link. The Position Control Lever is most commonly used when attaching or removing various implements.

Note: The entirety of this article belongs to the author. It is not a quoted or excerpted work. It may be shared provided that the author's academic title, name, and surname are clearly stated.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HIZIR LOKMASI

GRİP OLUNCA NE YAPILIR?

ÇÜRÜK NURİ